Menu Sluiten

Winst voor Marianne Vos in de BeNeLadies Tour

ZELZATE (B) – Zoals na de tijdrit van zaterdagavond in Sint-Laureins al kon worden verwacht, heeft Marianne Vos de vierde editie van de BeNe Ladies Tour gewonnen. In de slotrit in Zelzate raakte ze weliswaar voor de derde keer deze week betrokken in een valpartij, maar aan het einde pakte ze met winst in de massasprint nog een tweede ritzege mee.

160717 / Zelzate / Bene Ladies Tour / Finale rit / Marianne VOS wint voor Moniek Van Ree

In Zelzate stonden nog 112 kilometer op het menu, verdeeld over negen ronden op vlakke wegen. Vos liet niets aan het toeval over en pakte na twee ronden al de eerste tussensprint en bijbehorende drie bonificatieseconden mee. Verder kon ze ook rekenen op haar ploeggenotes om de vele aanvalspogingen teniet te doen. Bij de tweede tussensprint pakte Vos achter de even ontsnapte Daiva Tuslaite nog twee seconden bonificatie mee.

Opschudding in de bevoorradingszone net na het ingaan van de zesde ronde. Terwijl Kelly Druyts, Allegra Arzuffi en Loes Sels een tiental seconden voorsprong namen, werd Vos achteraan in het peloton andermaal slachtoffer van een valpartij. Ze was snel weer recht en op een reservefiets kon ze haar plaats in het peloton opnieuw innemen. De drie aanvalsters werden ondertussen gegrepen.

Anna Trevisi en Nina Kessler waren de volgende dames die het probeerden. Toen die op 25 kilometer van de finish iets meer dan een minuut voorsprong namen, leek de eindzege van Vos nog even in gevaar te kunnen komen. Kessler volgde na de door Vos genomen bonificaties immers op 1:30 in het klassement. Toen Wiggle High5 de achtervolging inzette, was dat gevaar echter snel geweken. Ook FDJ wilde met sprintster Roxane Fournier nog een rit winnen en gaf steun om de kloof te dichten. Er volgden nog wel enkele aanvalspogingen, maar het kwam toch tot een massasprint en daarin versloeg Vos haar landgenote Monique van de Ree en de Noorse Susanne Andersen.

“In de slotfase was het heel hectisch”, verduidelijkte Vos. “Veel ploegen wilden nog iets rapen en dan weet je dat het op wat smallere wegen chaotisch wordt. FDJ zette een treintje op voor Fournier, daarachter was het vechten voor de plaatsjes. Ik slaagde erin om mee te schuiven met een ander treintje en kwam op het gepaste moment uit het wiel. En zo sta ik hier met twee ritzeges, eindwinst en nog twee andere truien (punten en rushes, nvdr). En dat terwijl het klassement na mijn val in de proloog al verloren leek. Toen dacht ik enkel nog aan een mogelijk ritsucces.”

Dinsdag vertrekt Vos al naar Frankrijk voor La Course, bestaande uit een rit naar de Izoard op donderdag en een achtervolgingsrace met de beste twintig in Marseille op zaterdag. “Katarzyna Niewiadoma wordt daar onze kopvrouw”, aldus Vos. “Zelf wil ik in ieder geval Marseille halen. Daarna volgen de Prudential Ride in Londen, het EK en dan wordt het stilaan tijd om op te bouwen naar het WK. Ik kom in ieder geval met een voldoende goede vorm uit deze ronde om de rest van het seizoen met vertrouwen tegemoet te zien. Wat de winter betreft moeten we alles nog even bekijken, maar dat zal wel weer een half crossseizoen worden met de focus op januari.”

Emma Johansson, tweemaal Jolien D’hoore en nu Marianne Vos, er zijn jonge organisaties die het met een veel minder tot de verbeelding sprekende erelijst moeten stellen. Vos, voor het eerst aan de start in de BeNe Ladies Tour, was zeer te spreken over het parcours en de organisatie.

“Dit is wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar, maar dan liefst zonder de valpartijen”, zei Vos. “Vandaag was het een bidon in de bevoorrading die me tegen de grond deed smakken. Dat zijn echter zaken die in elke wedstrijd kunnen gebeuren, dat heeft niets met de organisatie te maken. Die staat ondanks het jonge bestaan zeker op punt, er was een mooi deelnemersveld en de publieke belangstelling was er ook.”

Tekst  & Foto + Bron: Beneladiestour.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.